VILT, VAKKERT og RÅTT
B&OI orientering - BODØ
Nyheter/Forsiden
NM-uka 2016
Turorientering 2014
Om B&OI orientering
Kart
Lagshåndboka
Lagslov og organisering
Avtaler
Saltenkarusellen
Saltensprinten
Tidtakning
Saltendilten
Materiell og utstyr
Kart/Ocad
Arrangør- og løpslederveiledning
Løypeleggerveiledning
Diverse internt
Web
Saltenkarusellen
HVA ER SALTENKARUSELLEN?
Saltenkarusellen er en serie nær-o-løp arrangert av orienteringsklubbene i Salten. Den årlige karusellen skal omfatte 10-12 løp i sesongen, fortrinnsvis arrangert på tirsdager. Karusellen skal bidra til å synliggjøre orienteringsidretten på en positiv måte i Salten.
 
Oppsett av terminliste og fordeling av arrangement mv mellom klubbene og kunngjøring i den forbindelse ivaretas av Saltenkarusellkomiteen. Komiteen består av tre medlemmer utpekt av arrangørklubbene og der minst to av klubbene er representert. Komiteen fungerer også som karusellens jury.
 
Saltenkarusellen har en sammenlagt premiering der deltakernes 6-8 beste løp teller (60 % av antall arrangerte løp rundet av oppover). Som grunnlag for premiering føres en rankingliste etter forhåndsfastsatte regler. Premieringen skal uttrykke sportslig rettferdighet og ha et omfang bestemt av karusellens økonomi.
(Andel tellende løp er fastsatt ut fra en rimelig rettferdsbetraktning der følgende hensyn er tatt: at noen må være løypeleggere, at sykdom, skader og andre forhold kan forhindre deltakelse og at løyper kan bli annullert pga feil.)


KONKURRANSEREGLER
Pr januar 2013 finnes det ingen nedskrevne regler. Teksten under er den gamle teksten som har ligget flere år på hjemmesiden, som har fungert mer som veiledning enn som "regler".


(GAMMEL) TEKST UNDER MÅ REDIGERES. 

 
Huskeliste for websjefen med gode hjelpere
  • TEKST OG TABELLER ER HENTET FRA WORD. FORMAT, STØRRELSE ETC MÅ REDIGERES.
  • NOE TEKST SKAL FLYTTES TIL SALTENSPRITEN
  • NOE TEKST SKAL FLYTTES TIL ARRANGØRVEILEDNING OG LØYPELEGGERVEILEDNING


Løypene
Det konkurreres i løyper istedenfor klasser. Da står alle fritt til å velge løype etter nivå og forutsetninger. Man behøver ikke løpe i samme løype i alle løpene (men da konkurrerer du sammenlagt i flere løyper).
 
 
Saltenkarusell
L
Løype 6 km
A-nivå
f.eks.H17, men også åpent for yngre og damer
M
Løype 4 km
A-nivå
f.eks. D17/H40, men og for yngre utrente / eldre spreke
K
Løype 3 km
B-nivå
f.eks. for 13-16 år, uerfarne voksne og veteraner
C
Løype 2 km
C-nivå
for eksempel for 11-12 åringer og voksne nybeg.
N
Løype 1,5 km
N-nivå
for nybegynnere. Tidtaking, men uten rangering
 
 
Saltensprint
A
Løype 1,5-2,5 km                              
A-nivå             
Alle andre enn nybegynner. A-nivå i sprint er ikke like vanskelig som i terreng.
N
Løype N
N-nivå
Nybegynner. Tidtaking, men ikke rangering.
 
Med løp av spesiell type eller terreng kan løypelengdene tilpasses. 
Konkurransereglenes punkt 6.3.1: Løypenes vanskegrad inndeles i kategoriene A (vanskeligst), B, C og N (lettest). En A-løype skal, innefor de rammer terrenget setter, være mest mulig krevende og gi varierte utfordringer. En B-løype skal være variert og inneholde flere veivalgsmuligheter, men med tydelige oppfangende detaljer bak postene. En C-løype skal være variert, men strekkene skal ikke gi for store o-tekniske utfordringer og være knyttet til ledelinjer. Postene skal plasseres i nærheten av tydelige holdepunkter. En N-løype skal være enkel, men også variert i den grad det lar seg gjøre. På strekkene skal løperne kunne følge ledelinjer hele eller mesteparten av veien, og postene skal plasseres på eller i nærheten av disse.
 
 
Løperne skal få/ta kartet i startøyeblikket. Men nybegynnere og 11-12 åringer skal få kartet ved påmelding. Startpost kan med fordel brukes, for å gi sportslig rettferdighet og noe tid til å lese seg inn på kartet før orienteringen begynner.

Kontroll av løyper og koder/postbeskrivelse bruker vi normalt ikke på Saltenkarusell, men for uerfarne løypeleggere som ønsker dette kan det løses ved at en av klubbens løpere starter i god tid før de andre løperne - gjerne dagen før - og løper med EKT-brikke. Vedkommende kan på denne måten også få godskrevet løpet - i tillegg til kontrollen.
 
Poengberegning
Vinneren av løypa får 1000 poeng. Deretter trekkes det ett poeng per 3.sekund bak vinneren. Er du ett minutt bak, får du altså 980 poeng. Hvis du er 10 minutter bak, får du 800 poeng. Er du 40 minutter eller mer bak vinneren, får du uansett 200 poeng for godkjent løp. Hvis du starter, men må bryte eller blir diskvalifisert, får du likevel 50 poeng får å stille opp og ikke bli sittende hjemme!

Antall løp per sesong vil variere noe, det samme hvor mange løp som skal telle i sammenlagtkonkurransen.  Premiering vil også variere. Dette vil det opplyses om i begynnelsen av sesongen.
 
Påmelding
Påmelding for hvert løp på samlingsplass ved oppmøte.               
Startkontingent:         fra og med 17 år              kr 40,-.
                                   under 17 år                  kr 20,-.
 
 
Leie av EKT-brikke er gratis for alle under 17 år, og for nye B&OI-medlemmer over 17 år. Ellers koster det kr 10,- per løp.
 
Klubbene i Salten betaler startkontingenter etter sesongslutt. B&OI betaler startkontingenter for sine medlemmer. Ikke-medlemmer må betale ved start.
 
Kart
Oppdatert utgave av B&OIs kart ligger tilgjengelig for nedlasting i vår kartdatabase på nett. Se "Kart/Ocad" i menyen til venstre. Ved å laste ned kartet derfra har løypelegger alltid nyeste versjon tilgjengelig. Eventuelle endringer på kartet som oppdages skal merkes av og formidles til kartforvalter snarest mulig.

Målestokk: for vanlige o-løp i skogen skal 1:10 000 eller 1:7 500 benyttes. På sprintløp kan den variere fra 1:2 000 til 1:5 000.

OCAD: Programvaren Ocad som brukes til å tegne kart og løyper finnes i flere versjoner og den mest aktuelle for løypeleggere er Ocad CS (Course Setting) som gir mulighet for å legge og endre løyper, men ikke å endre selve orienteringskartet. Klubben kjøper inn mange lisenser av denne om gangen og man kan få lisens ved å kontakte kartforvalter. Om du ikke ønsker/kan bruke Ocad selv har vi noen "Superbrukere" i klubben som kan hjelpe:
Arild Hegreberg
Jakob Kalvig Skogan
Håvard Irgens
Anders Kure
trykkeriet@bodoind.no. Opplys om antall av hver fil/kart og papir (normalt 100 grams A4), og at regning settes på B&OI Orientering. Kart som sendes om morgenen til BI er normalt ferdigtrykket i løpet av dagen (de stenger 15:30).
 
Disse SKAL få løpe selv om de gjør løypetegningen.

TRYKK/PRINT: Når løypene er lagt må de skrives ut og kartforvalter kan hjelpe til med dette. Ønsker man å gjøre det selv er det en stor fordel å bruke en god laserskriver eller fargekopimaskin med mulighet for utskrift direkte fra PC. Ta noen prøveutskrifter først for å teste farger.
Vi bruker delvis også Bodø Industri til trykking. Da lager man pdf-filer av hver løype (i Ocad: "Fil" --> "Eksporter") og sender i mail til
Postbeskrivelser
Postbeskrivelsen skal som minimum inneholde postens kode, postdetaljen og postskjermens plassering (for eksempel under stup, oppe på høydepunkt, østre kant av myr og lignende). Løypas lengde og hvilke klasser som har løypa bør også være med. Internasjonale symboler benyttes i alle klasser bortsett fra nybegynner, hvor postbeskrivelse skal være i tekst.
Samlingsplass
De fleste har kanskje ikke anledning til å legge ned så mye arbeid i en samlingsplass, men noen enkle grep kan gjøres.
Viktigst er nok å holde orden, f.eks. med enkle tausperringer, et målseil og en vegviser til start som gjør organiseringen av samlingsplass tydelig.
I følge reglene har løperne i nærløp krav på å få vite resultatet. Dette gjøres jo enklest ved en lapp fra Time-Recorder. I tillegg kan man be løperne skrive resultatet selv på en resultattavle like ved. En standardliste vil bli trykket opp før sesongstart.
Standard informasjonsplakat om løyper, startavgift m.m. finnes i bua.
 
Huskeliste materiell
Denne lista kan gi deg en antydning om hva slags utstyr du trenger fra bua:
 
tidtakerutstyr 2 stk Time-Recorder (sjekk funksjon, batteri og papir.)
startklokke?
Arrangementskofferten (penner, heftemaskin osv.)
klubbtelt
start/målseil
merkebånd til sperringer, innløp og lignende , samt røde/hvite metallstaver.
campingbord (2 stk) og stoler
plakater, veivisere til start og parkering
øks, hammer og spiker
postbukker (med EKT-enhet)
postskjermer, også for merking til samlingsplass
Lykke til!
 
Nyheter/ForsidenNM-uka 2016Turorientering 2014Om B&OI orienteringKartLagshåndboka